Bygga Muskler Gå ner i vikt Gå upp i vikt

Rått kött

maj 15, 2012

Från Benjamin

Hej!
Vill börja med att tacka för en mycket bra blogg, den har inspirerat mig att ta klivet till råa animaler. Dessvärre funkar det inte helt bra, jag har nämligen väldigt svårt att få i mig det råa köttet och undrar om detta bara är ett omställningbesvär eller om jag dessvärre har degenererats till en lägre stående primat som ej tål rått kött? Jag har lyckats slängt i mig ca 10-20 kilo rått kött (mest högrev), dessutom ett halvt kilo ungnötlever och en rejäl mängd råa ägg. Tidigare har jag ätit en stenålderskost på tillagad mat. Jag har ett normalt procent kroppsfett och en relativt vältränad.

Jag brukar äta tre mål om dagen, börjar morgonen med 3 råa ägg. Vid lunch blir det rått kött och jag får en värmande känsla i magen. Nu kan jag börja känna ett visst illamående. Senare vid middagen kan det vara riktigt svårt att få i mig köttet. Detta leder till att jag brukar skära köttet i små bitar och medans jag håller för näsan sväljer jag ner köttet. Detta känns inte helt rätt.

Jag har annars inget problem annars att dra i mig stora mängder tillagat fett kött.

Vad kan detta bero på? Är köttet för dålig kvalitet? Jag har ätit ekologiskt kött också utan att känna någon skillnad. Alltid är det svenskt färskt kött, oftast då Scans, p.g.a studier kan jag ej köpa det mera exclusivare kött jämt.

Tack på förhand!

Hej Benjamin,

Kul att du gillar bloggen och att du vågar prova på rått kött.

Mitt tips är att du skippar både frukost och ägg. Satsa istället på en lätt lunch och en stor middag bestående av rått nötkött eller rått lammkött. Det räcker att äta lever en gång i veckan. Det är även viktigt att köttet är i gott skick. Ekologiskt säger inte så mycket om köttets kvalité. Det gäller att hitta rätt uppfödare. Helst lokal men det beror ju litegrann på vars man bor. Välj helst vakuumförpackat kött. Annars kött förpackat i butik samma dag som inköpsdagen. Köp aldrig konsumentförpackat kött (High Oxygen Map). High Oxygen Map utmärks av en djup förpackning med en hård spänd plastyta över.

High Oxygen Map

High Oxygen Map

Du bör även se över fettet. Det är viktigt att få i sig oljigt mjukt fett, tex märg från smalbenen eller fettranden från ryggbiff eller fläskkotlett. Hårt och torrt fett skapar inget större välmående.

Var inte heller rädd för att testa griskött. Om det är färskt och från en bra uppfödare så kan det vara att föredra framför nötkött av tvivelaktig kvalitet.

Mvh,
Arvid

Next post »